11 Şubat 2008 Pazartesi
Pertev Naili Boratav | Az Gittik Uz Gittik
Pertev Naili Boratav, Az Gittik Uz Gittik, Adam Yayınları, İstanbul, 1997, 318 s.
Folklor ve edebiyat (2 Cilt), Halk Hikâyeleri ve Halk Hikâyeciği; Köroğlu Destanı; Zaman Zaman İçinde (Tekerlemeler, Masallar) adlı kitapları bulunan Pertev Naili Boratav’ın Az Gittik Uz Gittik adlı eseri ilk baskısını 1969’da yapmıştır. Bu baskıdan sonra eser tıpkı basım olarak iki baskı daha yapmıştır. 1997 tarihli olan bu son baskı ile ilgili kısa bilgi verecek olursak: Kitap, eserin içeriği hakkında kısa bilgiler veren ve Pertev Naili Boratav’ın 1968 tarihinde kaleme aldığı bir ön sözle başlamaktadır. Bundan sonra bir tekerleme yer almaktadır. Daha sonra 48 masal, altı alt bölümde verilmiştir. Yedinci bölümde ise, “Karatepeli Hikâyeleri” başlığı altında 19 hikâye yer almaktadır.
Türk kültürünün bir aynası olan bu masallar sırasıyla şöyledir:
I
1. Ayağına Diken Batan Karga
2. Bokböceği
3. Yarım Horoz
4. Koca Nine ile Tilki
5. Ayşe, Fatma Kuzular
6. Ayı ile Tilki
7. Yolcu ile Yı
lan
8. Tilki
9. Kuyruğu Zilli Tilki
10. Tilki ile Yılan
11. Göğsü Kınalı serçe
II
12. Erler-karısı’na Koca Olmaya Giden Keloğlan
13. Dev-Baba
14. Dünya-Güzeli
15. Benli-Bahri
16. Kral-Padişahının Kızı
17. Kara-tavuk
18. Yeraltı Diyarının Kartalı
19. Cazı-Kız
20. Çan-Kuşu, Çor-Kuşu
21. Papağan
22. Çember-Tiyar
23. Deli-Gücük
24. Eşek Kafası
25. Üşengeç
III
26. Altı Kız babası
27. Telli-Top
28. Ütelek
29. Mehmet-Eşkıya
30. İlik-Sultan
31. Balıkçı Güzeli
IV
32. Hızır
33. “Tık Sopam”
34. Tencerecik
35. Üç Bilecenler
V
36. Fesatçı Saliha
37. “Allah Kerim, Padişahın Oğlu Erim”
38. Derviş Baba
39. Çiftçi Mehmet Ağa
40. “
kaz Yollarsam Yollar mısın?”
41. Zengin Hamamı
42. Kösenin Tavşanı
43. “Köse Ayak Kaç?”
44. Üselek
45. Tilki ile Çimenci padişahının Oğlu
46. Nohut Oğlan
VI
47. Culfa Kadınları
48. Akıllı Oğlanlarla Deli-Oğlan
VII
Karatepeli Hikâyeleri
Bu masallardan “Kaz Yollasam Yolar mısın?” adlı hikâye bir örnek olmak üzere aşağıda verilmiştir.
“Kaz Yollasam Yolar mısın?”
Padişah bir gün tebdil-kıyafet çıkmış sarayından, dolaşıyormuş. Bir kulübeye uğramış., Yolu üstünde. Orada onbeş yaşlarında bir kız oturmuş, gergef işliyormuş. Kız, padişaha buyur etmiş. Vezir de berabermiş, padişahla kız konuşmaya başlamışlar, vezir de dinlemiş:
“Kızım, baban nerde?”
“Azı çok etmeye gitti.”
“Annen nerde?”
“Biri iki etmeye gitti.”
“Eviniz pek güzel ama bacası eğri.”
“Bacası eğri ama, dumanı doğru çıkar.”
“Bir kaz yollasam yolar mısın?”
“İnce tüylerine kadar...”
Padişah, “Allahaısmarladık.” demiş, ayrılmış. Saraya vardıklarında vezirine:
“Kulübedeki kızla konuştuklarımızın manasını verirsen verirsin, yoksa başın cellat alacak.” Demiş. Vezir de aptalın biriymiş; nerden bilecek:
“Aman padişahım bana üç gün izin ver.” diye yalvarmış. Bir gün düşünmüş, iki gün düşünmüş, işin içinden çıkamayacağını kestirince doğru kıza gitmiş:
“Geçen gün padişahla konuştuğunuz sözlerin manasını bilmezsem başım uçacak. Aman kızım, bana söyle şunları.”
“Anlatırım ama, her biri için yüz altın isterim.” Demiş kız. Vezir parayı vermiş. Kız da bir bir anlatmış:
“Babam çiftçi; ‘Azı çok etmeye gitti.’ dememin manası bir ekecek, on, yirmi olacak... Annem ebe; doğuma çağırmışlardı o gün: ‘Biri iki yapmaya gitti dedim.”
“Padişah: ‘Bacanız eğri.” Deyince, ‘Dumanı doğru çıkar.” Dedin; o ne demek?”
Benim gözüm şaşı olduğu için padişah böyle söyledi: Ben de ‘Dumanı doğru çıkar.” Diye karşılık verdim, yani, ‘İyi görürüm.’ Demek istedim.”
“Peki bir de padişah, ‘Bir kaz yollasam yolar mısın?’ diye sordu; sen ‘Hay hay.’ dedin...” Bunun üzerine kız gülmüş:
“İşte padişah bana seni yolladı, güzelce yoldum ya.” demiş.
Yazarın genel olarak “okuyucuya armağan”olarak nitelendirdiği bu masal ve hikâyelerden sonra “Masalların Kaynakları” ve “Notlar, Açıklamalar”olmak üzere iki alt bölümden oluşan “Kaynaklar-Açıklamalar” ana başlığı altında masal, tekerleme ve hikâyelerle ile ilgili açıklamalar yapılmıştır. Eserin sonunda “Türk Masalı Üzerine” başlıklı bir inceleme yazısı yer almaktadır.
Eserde yer alan 39 masal ile 1 tekerleme daha önce Batı dilerinde yayımlanmış metinler olup Bu metinlere 8 tane daha ilâve edilmiştir. Eser toplam 48 masal ve tekerleme ile 19 hikâyeyi içermektedir. Bu metinlerden bir kısmını yazar, 1928-1962 yılları arasında annesinden derlemiştir. Tekerleme ve masalların kaynakları ile bunlarla ilgili daha geniş açıklama için eserin 263-290 sayfaları arasında yer alan “Kaynaklar ve Açıklamalar” başlıklı bölüme bakılabilir.
“Türk Masalı Üzerine” başlığının taşıyan yazıda ise, Türk masalı tarihî bir perspektifle değerlendirilmiş, bu konuda yapılan çalışmalardan bahsedilmiş, masalların Türk kültüründeki yeri ve önemi üzerinde durulmuş, masalların konusundan hareketle yazılmış olan; Ömer Seyfettin’in Binecek Şey, Kurbağa Duası, Ali Yoz’un Kavağı, Başını Vermeyen Şehit ile Ziya Gökalp’in Altın Işık adlı kitapta yayımlanan hikâyelerine, Necati Cumalı’nın Boş Beşik, Necip Fazıl’ın Sabır-Taşı, Ahmet K. Tecer’in Köroğlu adlı piyeslerine işaret edilmiş, ayrıca burada Türkiye’de masal üzerine yapılmış ilmî çalışmaların kısa bir tarihçesi verilmiştir. Son olarak da ilk defa yayımlanan “Karatepeli Hikâyeleri” ile ilgili olarak kısa bir açıklamada bulunulmuştur.
Eser gelişen ve değişen şartlar içerisinde yeni şekillenmelere uğrayan masalların bir kısmının değişmesine dur diyerek zamanın bir noktasında dondurulmuş olarak bozulmasına izin vermeden okuyucuya sunmaktadır. 48 masalı Türk kültürüne kazandıran eser bu açıdan önemli bir hizmet olarak karşımıza çıkmaktadır.
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder